Nieuwe website / reserveren squashbaan. Het is een proces.

To: info@sportbedrijfrotterdam.nl

Beste Sportbedrijf Rotterdam,

Toen ik vanavond belde met Sportcentrum De Wilgenring om een squashbaan te reserveren hoorde ik dat dit alleen nog maar via de website gaat. Sportbedrijf goes internet! Nou, dat klonk goed. En ja, ‘klonk’ inderdaad in de verleden tijd geschreven met de kennis van nu. In veel gevallen is deze stap een stap vooruit, ware het niet dat het Sportbedrijf er ook gelijk een kleine puzzeltocht van heeft gemaakt. Maar misschien is dat wel een onderdeel van het onderwerp sport zelf. Dat kan natuurlijk ook.

De daadwerkelijke reservering
Vol enthousiasme, met een vrolijke draf en een muis die er zin in had ging ik met gezwinde spoed richting uw website om daar een squashbaan te reserveren. Ik had al begrepen dat ik een account aan moest maken dus dat laatste heb ik als een hint opgevat voor mijn zoektocht.

Account aanmaken
Schattebouten, als je een account-dienst levert op je website, zorg er dan voor dat je linksboven in een knop ‘inloggen’ en eventueel ‘registeren’ hebt. Of als je het niet zo handig wilt doen, dan in de footer van de website. Maar nergens een inlog mogelijkheid vinden in de footer of header is niet echt een gebruiksvriendelijke keuze.

En nee, ergens midden op de website vermelden ‘ga naar ons verhuurloket’ telt niet mee als een inlog functie. Dat is een verwijsfunctie.

PS: ‘Verhuurloket’ trouwens. Wat is er gebeurd dat iemand van alle mogelijke woorden van de Nederlandse taal ‘verhuurloket’ als winnaar gekozen werd? Stond die persoon op het punt ontslagen te worden en is dit zijn subtiele manier van wraak nemen misschien?

‘Huur een van de ruimtes’
Nee, dit kan het nooit zijn. Ik wil een reservering voor een squashbaan maken, geen vergaderruimte uren. En ik ben niet “geïnteresseerd in het huren van een ruimte” Dit klinkt wel alsof ik op een makelaars site terecht gekomen ben waarbij ik mij aan het oriënteren ben voor nieuwe bedrijfsruimte. Nee, ik wil een squashbaan reserveren. Of boeken. Squashbaan boeken had ik het ook voor gedaan.

Een zaal boeken, reserveren, plannen snap ik. Maar ‘huren’ klinkt zo niet-kloppend. En dan ook nog geïnteresseerd in. Ik weet al wat ik wil, de interesse fase ben ik voorbij.

Dat kon dus nooit goed zijn. Ik opnieuw de vriendelijke dame van de Wilgenring gebeld om met het schaamrood op mijn kaken te zeggen dat ik het niet kon vinden. Ja, het schaamrood op mijn kaken inderdaad. Ik werk bij een bedrijf die websites maken die gewoon werken. Hierdoor voelde ik mij niet echt comfortabel om te bekennen dat ik het niet kon vinden. Alsof ik mijn eigen vakgebied niet echt goed begrijp.

Ze verteld dat ik het ‘gele vlakje’ moest hebben. Nou ja, dat is dus toch dat interesse voor huren. Afijn, laat ik er dan maar helemaal voor gaan.

Het proces
1) Ik klik op ‘Huur een ruimte’
#zucht

2) Ik moet mij aanmelden of reserveren wat samen op een pagina staat met bijzonder veel extra informatie waarbij vermoedelijk de missie nagestreefd is om het zo ontoegankelijk leesbaar als mogelijk te maken. Eigenlijk op zo’n manier dat je het niet eens zou willen lezen. Een beetje als de algemene voorwaarden van je wasmachine zeg maar.

— PS: Die niet in de stijl van de rest van de website is (logo rechtsboven is anders, pagina layout is anders, lettertype is anders, uitlijning is anders, etc)
— PPS: Je kunt niet meer terug! Het is een one-way street die een nieuwe TAB opent. Gasten kom op, dit is 2019. UI technisch is dit niet meer van deze tijd om dit op deze manier op te lossen.

3) Ik registreer
Klinkt eenvoudig, maar ook hier zijn punten op de i te zetten.

— Automatisch adres gegevens aanvullen
Inmiddels begint het wel redelijk gemeengoed te worden dat na het invullen van de postcode de straatnaam automatisch ingevuld word. Wellicht een idee om de website in het jaar 2019 te brengen.

— IBAN
Een kleine toelichting waarvoor dit gebruikt wordt is misschien wel zo netjes. U begrijpt dat ik dit veld genegeerd hebt.

— AVG
Er is geen melding van de opslag van persoonsgegevens, dat is niet ok. Na enig zoeken heb ik wel de Privacy Statement gevonden (https://www.sportbedrijfrotterdam.nl/privacyverklaring)
Ik gok dat deze keurig geleend is van vermoedelijk deze bron: https://bedrijf.hero.nl/privacy. Wellicht is het een idee om deze statement nog wat verder aan te vullen met zaken zoals de bewaartermijn, een betere specificatie van het doel, omgang met datalekken en mogelijkerwijs de DPO. Maar dat terzijde. Wat overigens wel moet, is dat er een extra checkbox bij het registratieformulier moet staan dat de persoon expliciet akkoord gegaan is. Kleinigheidje, maar wel een cruciale.

Ergo: AVG-technisch is er nog wel een puntje van aandacht vermoed ik.

4) En YES Klaar!
Of toch niet. Nu begin het proces pas van het vinden van waar ik de hele tijd al naar op zoek bent. De squashbaan.

5) De volgende stap: De activiteiten en locaties
Ontzettend lieve mensen, als je zeventien (17!) keuze opties hebt, dan hoef je niet zo heel erg moeilijk te doen. Met een alfabet. En een ‘meer dan 12 zoekresultaten pulldown menu’. En een search functie. Kom op zeg, knal gewoon 17 (!!!!1!!) iconen of teksten neer en dan zie je het in 1 oogopslag. Jullie zijn geen multinational.
https://225-200webshop.nexusportal.nl/Bookings/Overview

Met betrekking tot die afbeeldingen trouwens, vind je het zelf wel goed gelukt? Als in: soms wel mensen op de foto. Soms niet. Dan wel met een kader, dan weer niet. Donkere achtergrond, lichte achtergrond. Ik neem aan dat stage periode van de stagiaire inmiddels weer afgelopen is? Misschien zijn het kleine dingen, maar het maakt wel duidelijk onderscheid in de uitstraling van de website.

6) Selectie van de locatie
Ik had op de website al aangegeven dat ik vanuit Wilgenring een reservering (of ‘huur’ natuurlijk, stom van mij) wilde maken. Als je het netjes zou willen doen op de website, default dan je eerdere keuze van je sportcentrum naar de Wilgenring. Dat had ik tenslotte al eerder aangegeven. Kleine moeite, groot plezier. Ik zat nu bijna in Kralingen ontzettend een squashbaan te huren.

Ik selecteer de locatie, gebeurd er niets! Krijg nu wat, ik moet op de knop ‘zoeken’ drukken. Heel 2017 dit. Die overigens deze keer in het zwart ipv grijs uitgevoerd is. Zelfs de knoppen zijn niet consistent op deze website. Mooi verhaal.

7) Snelheid van laden
Doe daar wat aan.

8) Reservering gemaakt
#Taart

9) Bevestiging e-mail
Jawel, ik heb een ‘GEBRUIKERSOVEREENKOMST’ (yep, incl in de niet-subtiele hoofdletters, alsof het dan meer echt is) gekregen. Dus toch een juridische overeenkomst. Zou ik dan toch echt een huurovereenkomst aangegaan zijn en mijn bedrijfspand voortaan vanuit een ruimte in de Wilgenring moeten runnen? En ik wilde alleen maar een squashbaan reserveren. Wist ik veel dat dit zo’n serieuze aangelegenheid is.

Opnieuw inloggen in je account.
Overigens, als je al een account hebt, dan komt na stap 2) een volstrekt nutteloze tussenpagina die als enige functie heeft dat je nogmaals een handeling moet doen, te weten: op de tekst ‘reserveren’ te drukken. Are you kidding me?
(https://225-200webshop.nexusportal.nl/Welcome?msg=2887pc9fFCS4MWb5Y2E9pIu04V7MfUNI)

Dan weer een knop, dan weer een tekst om te klikken. Helemaal consistent is het allemaal niet. Het voordeel is wel dat het spelelement op deze manier vergroot wordt. Dat dan weer wel.

De vriendelijke dame van de Wilgenring vroeg mij, nadat ik de ‘gebruiksvriendelijkheid’ van de website benoemd had, of ik dit in een e-mail wilde sturen naar het Sportbedrijf Rotterdam. Ze had al vele klachten binnengekregen maar ze had nog niet echt het gevoel dat er wat mee gedaan werd.

Aldus geschiedde dat ik u hierbij deze e-mail stuur. Ik hoop dat u een beetje door mijn cynisme heen kijkt want ik ben een trotse Rotterdammer en wij Rotterdammers fixen shit! Doe veel mensen een lol en loop de website nog even na. Je gaat er mensen blij mee maken kan ik je verzekeren.

Voor nu ga ik morgenavond een fijn potje squashen, helaas maar en half uur omdat er geen uur meer beschikbaar was, maar niet met minder plezier. Ik wens u een fijne avond.

Met vriendelijke groet,

Kees-Jan Diepstraten

Gepubliceerd door

Kees-Jan

It takes one to know one

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *