[[image:heineken_1174911c.jpg::right:0]]De Nederlandse horeca heeft de buik vol van het nieuwe bierglas van Heineken. Volgens ondernemers is de ’Galaxy’ zo zwaar dat serveersters een vol dienblad nauwelijks kunnen tillen.
Ook sneuvelen er om de haverklap glazen omdat ze niet goed stapelbaar zijn. Omdat de Galaxy niet gemaakt is van veiligheidsglas zorgt dit bovendien voor gevaarlijke situaties. Bij Koninklijk Horeca Nederland regent het inmiddels klachten over het nieuwe bierglas. „Een dienblad met bierglazen is ineens een heel stuk zwaarder geworden”, zegt woordvoerder Anthony van der Klis. „Veel mensen die in de horeca werken, hebben daar grote problemen mee.” (telegraaf.nl)
—- Vervolgens las ik in de reacties:
en ik had net zoveel waardering voor heineken, omdat zonder enig horeca-ondernemer het door had, heineken in 1 klap glazen (miljoenen tegelijk) op de markt brengt, waar enige centiliters meer ingaat, zodat de horecaondernemer voor dezelfde consumentenprijs meer bier kwijt is. Gevolg: heineken meer omzet en horecaexploitant minder marge ! (fred, den haagh)
—- En ik dacht: wat slim! Gisteren heb ik voor het eerst uit het nieuwe glas gedronken en het gewicht viel mij inderdaad op. Maar wat dacht ik, dat zal natuurlijk wel door die dikkere bodem komen. En die dikkere bodem is weer nodig voor de stabiliteit omdat het glas wat hoger is. Maarrr….. Als er inderdaad *net* iets meer ingaat, x zoveel glazen, dan gaat de omzet voor Heineken bijna onmerkbaar omhoog.
Het is net zoals de beertender. Het fustje kost hetzelfde als een krat, echter zit er maar de helft van het bier in. Je biertje is dus eigenlijk twee keer zo duur geworden. Slimme jongens daar bij Heineken. Ik ben benieuwd wanneer dit soort acties tegen hun gaan werken. Of is het juist nu de tijd om aandelen Heineken te kopen?
Niet stapelbaar? Daar let je toch op als je zo en glas ontwerpt? Beetje trainen in de sportschool en je kunt je dienblad weer optillen.