Gisteravond hebben we een film op SBS6 gekeken. Misschien voor de meeste mensen niet zo heel bijzonder maar voor iemand die al jaren geen TV meer kijkt, heb ik dit toch als schokkend ervaren. De film die we gezien hebben is “The Italian Job”. Tja wat kan ik zeggen, Charlize Theron en mini’s. Nou, hou mij dan maar eens tegen! Afijn, nadat we ons op de bank hadden genesteld, begon de film. Helemaal gezellig, mijn studie is afgerond en mijn voornemen is om ontspannende dingen te doen is in volle gang.
Hierbij een dappere poging om mijn irritatieniveau in woorden te vangen. De film wordt onderbroken door vier reclameblokken die elk ongeveer tien minuten duren. Dat geeft in ieder geval wel de mogelijkheid om tussendoor over te schakelen naar TopGear. Zo heb ik dus ruim de helft van het totale TopGear programma gezien wat dan wel weer fantastische televisie is. Naast deze ontzettend uit de hand gelopen reclameblokken wordt je vervolgens van je film afgehouden door nog twee aparte onderbrekingen voor het ‘Hart van Nederland’ waarbij inmiddels zoveel inhoud weggegeven is dat ik mij afvraag wat de inhoud van het ‘Hart van Nederland’ dan nog voor nieuws kan brengen. Ik gok dat ze die inhoud dan opvullen met reclame.
Tijdens het kijken van de film komt iedere 20 minuten met glimmende letters in beeld dat er op dit moment een fántastische nieuwe serie is die al 14 miljoen Amerikanen naar de buis getrokken heeft: Castle. Ja, nou en? Wat de neuk doet deze tekst boven een film die werkelijk niets hiermee te maken heeft. Twitter het dan gewoon, stelletje wereldvreemde omroepmensen. En nu ik toch op dreef ben, ik heb het nieuwe toppunt van irritatie gevonden.
De eerste keer dat ik het zag, geloofde ik niet dat het waar was. Tussen de reclameblokken door kijk je naar de spaarzame stukjes film. Dat zijn van die momenten dat er niets onder, boven of dwars door het beeld gaat. Dan stopt het beeld ineens. Het eerste wat er door je heen gaat is dat de film stuk is, een storing. Maar nee hoor, dat is de bedoeling. Vervolgens wordt de acteur ‘uitgezaagd’ in het beeld waarna deze ‘voorover’ valt. Wat is dat nu weer? Dat blijkt dus de nieuwste reclame te zijn voor het komende TV programma ‘Hole in the wall’. Ik weet dat ik wel eens gek ben, maar ik ben toch niet debiel (vrij naar Youp van ’t Hek).
Mijn grote godheid, zijn ze nu helemaal van de pot gedonderd. TV-makers zetten zichzelf graag in het spotlicht, maar dit overtreft werkelijk alles. En nee, niet één maar liefst drie keer mag ik dit huzarenstukje ervaren. Na de tweede keer ben ik volgas naar de keuken gerend om een flink glas ijskoude wodka in te schenken. Hier kun je toch niet nuchter naar kijken. Stelletje omhooggevallen aardappels. Wat nou film op TV, het is niets meer dan een excuus om reclame over je uit te kunnen braken.
Over die reclame nog even dit. Gisteren heb ik het toch 324 keer voorbij zien komen. Ik dacht dat na acht herhalingen een reclame blijft hangen. Althans dat heb ik ooit eens tijdens een marketingcollege geleerd. Maar nee hoor, hier nemen ze het zekere voor het onzekere. Ik heb het over de nieuwe televisie van Philips. In plaats van betere TV’s maken, richt Philips zich op het maken van dingen die je niet nodig hebt. Vroeger gingen TV’s 15 jaar mee, maar dat schijnt tegenwoordig niet meer mogelijk te zijn. Moesten we eerst van 3:4 naar breedbeeld overstappen om vervolgens een flatscreen tegen je muur aan te moeten gooien. En voordat deze hing moesten we vervolgens overstappen naar een ambi-licht model. De schroeven waren nog warm. Alsof het nog niet genoeg is, is er weer wat nieuws bedacht. De 21:9 TV. De bioscoop ervaring bij je thuis. Nee, dáár zit ik op te wachten. Dan kan ik de reclame echt groot en breed zien. Als ik naar de bioscoop wil dan ga ik wel naar de bioscoop.
En dan heeft SBS6 nog het lef ook om na het beëindigen van de film een aankondiging voor de film van volgende week te doen. Volgende week is het de TV première van Spiderman 3. En al die televisie-genieën zich maar afvragen waarom iedereen films download en de kijkcijfers achteruit rennen. Om het even heel simpel te zeggen: om gewoon ongestoord film te kunnen kijken in plaats van die doorgeslagen commerciële bende te moeten ervaren. Mijn hemel, wat heb ik het TV kijken niet gemist zeg.
Daarom kijk ik dus idd nooit tv!
Als je met een extern schijfje langsrent kan ik je vast verblijden met divers materiaal ZONDER RECLAME!
Had het niet beter kunnen formuleren!!!
Ben sinds kort terug uit Amerika waar ik 2 jaar geen tv heb gekeken omdat ik me kapot ergerde!!! En ja hoor…Nederland begint al net zo!! Laat de regering dit aub verbieden!!
Lang leve het downloaden!
Haha, heb de film ook zitten ‘kijken’..
‘kijken’ ja…terwijl je iets anders doet naar de acteurs luisteren, zodoende het verhaal volgen, en als het écht heel spannend klinkt even kijken…reclames filter ik daarmee grotendeels ^_^
De reclame van Hole in the Wall kwam wel door dat filter heen..en ook ik wist niet wat ik zag…
Kga The Italian Job nog maar is downloaden…kan ik hem ook nog is echt kijken =D
ik kijk vaak csi,ncis en een aantal series maar de lol gaat er wel af !! gisteravond zat ik op sbs te kijken en zowaar om de 8 min reclame,en of dat nog niet genoeg is krijg je midden in een film ook nog joling er tussendoor !!!dan is het weer de mol,dan popstars,tegen de tijd dat die allemaal zijn geweest is de volgende reclame alweer !!!zo kun je toch niet fatsoenlijk een film meer volgen.en dan heb je ook nog die reclame van films die over 3 weken pas komen !!! ik begin er genoeg van te krijgen.
Aantal kijkers loopt terug -> Reclame inkomsten lopen terug -> Gat wordt gevuld met nog meer reclame -> Aantal kijkers loopt verder terug
Tv on demand kom er maar in.
Helemaal mee eens beste mensen het heeft niets meer te maken met televisie het gaat er alleen maar om zo veel mogelijk centen binnen te halen over de rug van de kijkers.
En nog maar niet te spreken over het energie verbruik, je hebt zomaar je televisie een uur tot anderhalf uur langer aan staan door die irritante reclame`s terwijl je volgens de regering energie zuiniger moeten zijn.