De regels van het MannenMotorWeekend

Zo’n drie keer per jaar ga ik met een stel andere mannen op Mannen Motorweekend. Het is fijn om een weekend met alleen maar mannen samen te zijn. Goed voor de gezelligheid en je testosteron kan er weer even tegenaan.

We zijn er inmiddels uit dat de maximale groepsgrootte 6 mensen is. Anders gezegd, je moet met de groep in 1x door een stoplicht kunnen. Als dat namelijk niet kan dan breekt de groep constant in tweeën in de stad en dat werkt niet. Drie is het minimum, zes het maximum.

Als je met een groep op vakantie gaat, is het handig om een paar regels af te spreken. Dat scheelt gedoe onderweg en iedereen weet dan waar die aan toe is. Dit zijn onze regels voor het MannenMotorWeekend:

Regel 1: Geen gezeik

Dit is de belangrijkste regel. Alle 6 de mannen zijn ondernemers en hebben dus in het dagelijkse ondernemersleven meer gezeik aan hun hoofd dan hun lief is. Dus een weekend zonder gezeik is dan ook echt vakantie voor ons. Dus niet janken, mouwen, zaniken, zeuren of klagen. Niets van dat alles, gewoon geen gezeik. En als je wel zeikt, dan blijf je de volgende keer maar gewoon lekker thuis.

Onze gespreksonderwerpen gaan over tieten, bier en voetbal. Hoewel over dat laatste niet echt veel gesproken wordt. Natuurlijk zijn we ook serieus van tijd tot tijd maar we slaan er niet echt in door.

Regel 2: Degene die voorop rijdt heeft gelijk

Als je in een groep rijdt, dan komt het voor dat de verschillende mensen in de groep ‘er wat van vinden’ als we links in plaats van rechts gaan. Met de mannen is het heel eenvoudig: Degene die voorop rijdt heeft gelijk. En als je het er niet mee eens bent, dan ga jij gewoon voorop rijden. Probleem opgelost.

In de praktijk ben ik eigenlijk altijd de voorrijder en volgt de rest mij als een stel lemmingen. Inmiddels is iedereen eraan gewend dat als mijn TomTom ‘rechtsaf’ aangeeft, dat hun TomTom dan ‘linksaf’ aangeeft. Wij doen daar niet moeilijk over.

Regel 3: Degene die onderop staat betaalt

Geld, dat kan een ding zijn in een groep. In het verleden hadden we een pot, iedereen legde een smak geld in en als het leeg was legde iedereen weer bij. Maar door het digitaal afrekenen en de golf van tikkies die daaruit volgde zijn we overgestapt naar de WieBetaaltWat app. Het heeft slechts twee jaar gekost om de heren ervan te overtuigen dat dit echt wel handig is maar we zijn er.

Maar daar kun je dus ook gedoe mee krijgen. Zoals dat sommigen altijd bovenaan in de app wilde staan en dus voor de neus van de anderen stiekem de hotelrekening gingen betalen. Waardoor hun koppositie in de app verder uitgebreid werd. Gezeik.

Dus de regel is: Degene die onderop staat in de WieBetaaltWat app betaalt. Soms is dat koffie met appelgebak van €24 en soms is dat de hotelrekening+eten+drank van de avond daarvoor van €600. Het is wat het is. In het laatste geval hoef je het weekend wat erop volgt niet echt veel geld mee te nemen zal ik maar zeggen.

Regel 4: Fix je gear

Niemand van ons heeft echt een budgetaire restrictie als het aankomt op de motor, motor spullen en kleding. Dus daar kan het niet aan liggen. En je weet ook al ruim van tevoren wanneer we gaan dus je hebt alle tijd om je voor te bereiden.

Als we in 35 graden celsius rijden en jij hebt geen doorwaai jas aan waardoor je je kapot zweet: jouw probleem. Als we door de stromende regen rijden en je gear is niet waterdicht: jouw probleem. Dan had je je gear maar moeten fixen. Je kunt werkelijk voor ieder weertype de juiste motorkleding kopen, doe dat dan ook. Niet zeuren over je gear maar los het op voor de volgende keer.

Een paar jaar geleden had iedereen 1 motorkleding set. Ik kan je zeggen, iedereen heeft er nu 2, 3 of meer sets hangen. Kom maar door met dat weer, we zijn voorbereid.

Je begrijpt, iedereen is minimaal 1x van zijn motor afgevroren, kapot geregend en zijn pak uit gezweet. Niet leuk, maar het gebeurt je geen tweede keer meer.

Regel 5: We laten niemand alleen

We rijden samen en op sommige bochtige trajecten kan het zijn dat er enkele, ik zal geen namen noemen, deze bochten misschien met een iets hogere snelheid nemen dan de anderen. Om vervolgens aan het einde geduldig te wachten tot de rest weer bijgetrokken is.

Als je de rest kwijt bent, gewoon de weg blijven volgen. We zijn op je aan het wachten op de eerste kruising die je tegenkomt. En als het te lang duurt dan komen we je halen. Wanneer iemand met pech langs de kant staat, dan blijft er iemand bij je achter. We laten niemand alleen.

Regel 6: We stoppen alleen bij tankstations

Met een groep is er altijd wat onderweg. Dan moet de een weer tanken, een ander heeft een gear-wissel nodig, de volgende wil roken of iemand moet naar de WC. Dus iedere 20 min sta je wel om een reden stil. Totdat Aad het zat was en zei: ‘We stoppen alleen nog maar bij tankstations, want daar kun je tanken, roken, drinken, kleding wisselen en naar de WC.’ Wat overigens altijd een grappig gezicht oplevert als we stoppen. Iedereen heeft andere behoefte zal ik maar zeggen. En na de pitstop van 10 minuten kunnen we weer op weg. Super praktisch.

Verbondenheid

Wat we heel veel doen is lachen, het is gewoon leuk met elkaar. En de serveersters hebben altijd een flinke ego boost ontvangen als we geweest zijn. Zij een leuke tijd, wij een leuke tijd. En we houden ons altijd aan de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom, daarbuiten misschien niet altijd.

In zo’n weekend zijn we gewoon heel erg verbonden met elkaar en we prijzen elkaar gelukkig dat we dit gewoon kunnen doen. Het leven is soms al moeilijk genoeg en dit is toch altijd wel een groot pleziertje van het leven.

Gepubliceerd door

Kees-Jan

It takes one to know one

3 gedachtes over “De regels van het MannenMotorWeekend”

  1. Gabbert!!!
    Klopt als een bus!
    Leuk initiatief en superleuk geschreven.
    Het zijn en blijven weekenden die we er hopelijk nog vele jaren in blijven houden en inderdaad, dan is het maar even fijn als de regels duidelijk zijn 😉
    Ben weer helemaal klaar voor de volgende trip!

  2. Vriend! Wat een prachtig nauwkeurige omschrijving van het geheel aan regels/uitgangspunten dat zich de afgelopen jaren min of meer vanzelf heeft gevormd. Het is inderdaad fantastisch overzichtelijk zo en ik vind het werkelijk wonderlijk dat de groep die jaren geleden van start ging, zich heeft ontwikkeld tot de zeer ontspannen groep die we nu zijn. En waarvan we allemaal goed weten waar we aan toe zijn en wat we kunnen verwachten.
    Mocht iemand het zich afvragen wat we kunnen verwachten: prachtige ritten en heel veel lol daarbij. Het is super. En inderdaad: ik spreek hier voor iedereen: we hebben allemaal eigenlijk 365 dagen per jaar alweer zin in de volgende rit. Die behoefte is overigens bij mij heel sterk tijdens de laatste kilometers als we stuk voor stuk uitwaaieren over de regio onderweg naar huis, dan zet mijn bovenkamer zich alweer klaar voor de volgende…

  3. Ondanks dat ik geen boek lezer ben, lees ik dit.met veel.plezier en denk terug aan een mooi weekend

Reacties zijn gesloten.